Czy można leczyć zęby w ciąży? Czy to jest bezpieczne i czy mogę dostać znieczulenie?

Oczywiście, 3 razy tak! Zęby (jak również inne stany zapalne w jamie ustnej) leczyć można a nawet trzeba, leczenie dla maluszka jest bezpieczne i mama może liczyć na bezbolesne leczenie z podaniem znieczulenia bezpiecznego dla niej i dziecka w tym szczególnym okresie.

Zdrowie jamy ustnej jest integralną częścią ogólnego stanu zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Ciąża jest stanem fizjologicznym, który powoduje szereg zmian w jamie ustnej.

Kobiety w ciąży stanowią znaczna grupę Pacjentek w gabinecie stomatologicznym. Właściwa opieka lekarza dentysty zarówno w procesie leczenia jak i poprawy świadomości kobiet ciężarnych jest bardzo istotna, gdyż zdrowie przyszłej mamy wpływa również na właściwy przebieg ciąży, porodu i prawidłowy rozwój dziecka.

W ciąży zmianom podlega układ hormonalny, w organizmie kobiety zachodzą zmiany fizyczne, fizjologiczne i emocjonalne. Znana jest zależność pomiędzy stanami zapalnymi jamy ustnej a ogólnym stanem zdrowia, stąd tak ważna jest profilaktyka i leczenie kobiet ciężarnych.

Często pacjentki ciężarne trafiają do gabinetu dopiero z powodu bólu lub innych objawów ze strony jamy ustnej, co powoduje większy stres, jak wiadomo niekorzystny dla każdej przyszłej mamy. Wg badań ok.90% pacjentek nie jest kierowanych do gabinetu stomatologicznego celem kontroli w czasie lub przed planowana ciążą, same pacjentki też nie mają przekonania o konieczności wizyty u stomatologa w czasie trwania ciąży, 1/3 ciężarnych nie korzysta z leczenia lub porady u stomatologa w czasie ciąży, aż 41% uważa, że w czasie ciąży nie należy podejmować innego leczenia niż tylko interwencyjne. Czasem bierze się to z niewiedzy, czasem strachu przed brakiem znieczulenia (nadal pokutuje mit, że znieczulenie w ciąży może zaszkodzić dziecku – co już dawno zostało zanegowane. Można znieczulać bezpiecznie w ciąży, można znieczulać bezpiecznie w trakcie karmienia).

Natomiast zależność pomiędzy stanem zębów i dziąseł i przedwczesnymi urodzeniami lub niską masą urodzeniową dziecka jest już powszechnie znana i pokazana w wielu badaniach. Także leczenie stanów zapalnych w jamie ustnej w czasie ciąży jest leczeniem wręcz koniecznym, zapobiegającym ewentualnym powikłaniom przebiegu ciąży, podczas porodu, i wpływającym na prawidłowy rozwój dziecka. Wg badań próchnica u matki zwiększa ryzyko wystąpienia próchnicy u dziecka.

Opieka nad Pacjentką ciężarną w gabinecie stomatologicznym jest specyficzna z wielu powodów: w czasie ciąży organizm ulega wielokierunkowym przemianom, dochodzi do zmian w obrębie narządów i układów co trzeba wziąć pod uwagę podczas leczenia, leczenie może być utrudnione z powodu złego stanu fizycznego lub psychicznego a także ograniczoną możliwością podania niektórych leków.

Jednak będąc na bieżąco z dostępnymi badaniami i stale poszerzając wiedzę, w naszym gabinecie Pacjentki ciężarne mogą czuć się bezpiecznie pod opieką naszych lekarzy.

Jakie zmiany w obrębie jamy ustnej mogą wystąpić u pacjentki ciężarnej?

• Ciążowe zapalenie dziąseł
  • Zwiększona ruchomość zębów
  • Afty, nadżerki
  • Kandydozy (grzybice)
  • Zmniejszone wydzielanie śliny
  • Próchnica
  • Nadwrażliwość, erozje
  • Zapalenia miazgi
  • Stany ropne
  • Problemy z wyrzynającymi się ósemkami

Każdy ze stanów jesteśmy w stanie wyleczyć lub złagodzić, dlatego bez obaw Pacjentki ciężarne powinny w razie jakichkolwiek dolegliwości zgłosić się do naszego gabinetu w trosce o siebie i swoje dziecko, jak również pamiętać jak ważna jest profilaktyka.