Higienizacja – czy to tylko estetyka i czyste zęby?

Wielu Pacjentów do naszego (i nie tylko) gabinetu zgłasza się, aby wyleczyć zęby (jako priorytet) a profesjonalne czyszczenie, czyli tzw. zabieg skalingu chce zachować na koniec jako taką „wisienkę na torcie” i zamknięcie leczenia, bo to przecież „tylko” czyszczenie i „tylko” po to, żeby zęby ładnie wyglądały.

Profesjonalne zabiegi higienizacyjne w gabinecie poprawiają estetykę, to prawda, jednak dla nas ważniejszy jest ten drugi aspekt- usuwając kamień i osad pozbywamy się płytki bakteryjnej i przygotowujemy sobie czyste pole do pracy i dalszego leczenia. Dlatego tak ważne jest i zalecane (w miarę możliwości) przez wszelkie Towarzystwa Stomatologiczne rozpoczynanie leczenia od tej procedury.

Płytka bakteryjna utrudnia leczenie (zakładanie i utrzymywanie się wypełnień) – regularne zabiegi higienizacyjne są podstawą do uznania gwarancji na wypełnienia, wpływa negatywnie na gojenie ran (po zabiegach chirurgicznych), utrudnia utrzymywanie się prac protetycznych, wreszcie – powoduje choroby przyzębia, które nie tylko mogą być przyczyną krwawienia i bólu dziąseł, ale mogą oddziaływać na cały organizm.

Powszechnie zanana jest zależność pomiędzy chorobami przyzębia a chorobami serca (aż o 25% zwiększa się ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej u osób z chorym przyzębiem). Stany zapalne jamy ustnej mogą też wpływać na choroby nerek, oczu, choroby metaboliczne (np. cukrzyca)

W wielu dużych badaniach wykazano silny związek między zakażeniami przyzębia u matek a występowaniem porodów przedwczesnych (ok 3 -krotnie zwiększone ryzyko porodu przedwczesnego lub niskiej masy urodzeniowej). Ostatnie nawet doniesienia naukowców z USA, Nowej Zelandii, Australii i Polski pokazują związek pomiędzy bakterią wywołującą choroby przyzębia a istnieniem choroby Alzheimera.

Dlatego Drodzy Pacjenci – potraktujcie wizyty higienizacyjne nie tylko jako dbałość o estetykę i związane z tym lepsze samopoczucie, ale także jako narzędzie do utrzymania w zdrowiu nie tylko jamę ustną, ale i cały organizm.

Zalecane są wizyty higienizacyjne raz na pół roku, jednakże każdego Pacjenta traktujemy indywidualnie i u jednych ta potrzeba jest znacznie częściej, u innych rzadziej – lekarz na kontroli oceni stan przyzębia w badaniu klinicznym, wybarwiając płytkę lub na zdjęciu panoramicznym (tak , na zdjęciu też można ocenić stan przyzębia i potrzeby periodontologiczne).